Autor článku: ZDEKAR
Jak vybrat svoje první letadlo...
Mnohé už bylo na toto téma napsáno, ale přesto se pokusím dát dohromady několik rad, které vyplívají z mých zkušeností za těch pár let, co se věnuju tomuto krásnému koníčku.
Pokud jste již rozhodnuti, že si nějaké to první letadélko pořídíte, tak jste se jistě už koukali po různých e-shopech nebo byli přímo osobně navštívit nějakou tu modelářskou prodejnu
a viděli tam spoustu nádherných letadýlek jako jsou třeba tyto,že?:
|
|
|
P-51 Mustang |
F-16 |
Extra 300 |
Bylo by to krásné řídit nějakou stíhačku nebo letadýlko z WW2... Ano, bylo. Ale teď přijde ta špatná zpráva: Na to si musíte ještě chvilku počkat
.
První letadélko vůbec nemusí vypadat krásně, jeho hlavní úloha je, aby vás naučilo létat. Až to budete dostatečně dobře zvládat, můžete si v klidu pořídit nějaké z výše uvedených, aniž byste se
museli obávat toho, že let bude trvat míň jak 5 vteřin. Schopnosti každého jsou ale velice individuální. Tedy někdo podobné letadýlko zvládne už jako druhý model, někdo však bude potřebovat určitý mezistupeň. Tyto 3 modely bych zařadil nejspíš do kategorie P3.
Toho Mustanga možná do P2 (viz.
kategorie).
Vlastnosti prvního modelu:
Konečně se tedy dostáváme k tomu, jak by takový první model měl vypadat a jaké by měl mít vlastnosti. Dále si to trochu rozebereme.
- materiál EPP
- hornoplošník
- dostatečné vzepětí křídel
- motor vzadu (tlačná vrtule)
- dostatečný výkon, ale žádný rychlík
- s elektro pohonem
Materiál
Ideální je EPP, ELAPOR, ARCEL - vše v podstatě stejný materiál, jen jiný obchodní název. Můžete si ho představit jako ohebný polystyren, který když praskne, tak se nerozsype na kuličky,
ale vytvoří 2 snadno slepitelné části, které do sebe zapadnou tak, že nepoznáte, kde byl zlom. Pokud tedy prodejce píše že model je nerozbitný, znamená to, že je velmi snadno opravitelný.
Zvlášť v začátcích můžete lepit velmi často. Ale jak říkáme my zkušenější, čím víc lepidla, tím to pak líp lítá.
Hornoplošník
Hornoplošníky jsou obecně stabilnější než letadla s křídlem pod trupem, proto jsou doporučováni zejména jako cvičná letadla nejen pro začátečníky.
Vzepětí křídla
Taktéž dostatečné vzepětí velice přispívá ke stabilizaci letadla a to pak odpustí mnoho leteckých chyb. V podstatě když trochu letadélko nakloníte, tak se pak samo vrátí do stabilní polohy.
Některá z kategorie P1A tak můžete nechat letět a klidně si zatím udělat kávu... ale pozor, aby neulítlo pryč, zas tak chytré to není.
Motor vzadu
Pro začátek je to ideál, jelikož při čelním nárazu do země nebo do překážky není ohrožen motor a tedy tak snadno neohnete hřídelku ani nezlomíte vrtuli.
Výkon pohonu
Ideální letadlo pro začátečníky by mělo letět pomalu, aby jste měli dost času reagovat na nečekané události, jako např. kdy na prázdné louce náhle skočí do cesty strom, nebo se nebezpečně přiblíží váš kolega (taky začátečník) se svým modelem apd.
Bohužel někteří výrobci si to vzali až moc k srdci a některá ta letadélka pro začátečníky se sunou tak pomalu až skoro padají na zem. Každé letadlo potřebuje určitou
minimální rychlost, aby se udrželo ve vzduchu (tzv. pádová rychlost). Pár modelů, se kterými jsem se setkal v základní variantě letí maximální rychlostí kousek nad tou pádovou
a pak je to obtížné udržet ve vzduchu pokročilým pilotem, natož začátečníkem. Na pár takových se podíváme později (výrobci snad prominou).
Elektropohon
Proč elektropohon do začátku, když spalováky mají tak pěkný zvuk jako skutečné letadlo? Hlavní výhoda elektro motorů je to, že je jen napojíte na regulátor a můžete letět (v případě RTF setu nemusíte dělat ani to).
Naopak spalovací motory je potřeba naladit, napumpovat palivo (případně vyklepat palivo pokud to nechytá),štelovat otáčky, utírat letadlo od oleje... a než to celé naladíte ostatní už mají odlétáno a chystají se domů :)
Proto bych spíš pro první motor doporučil elektro verzi a až se lítat naučíte, tak není problém přejít na čoudící éra.
Nad čím se zamyslet?
Pomalu je na čase zamyslet se, jak velký finanční obnos jste ochotni do tohoto koníčku investovat. Pokud máte omezené finance nebo nevíte, jestli vás to bude bavit,
nejjednodušší je pořídit si tzv. RTF set (tedy kompletní výbavu). Obsahem je vysílačka, baterky,
model ... obvykle stačí dobít baterie, připevnit křídlo a jít lítat)
Druhá možnost je koupit si model od jiného modeláře, který už pokročil a začátečnického modelu se zbavuje.
Pokud si jste jisti, že vás to bude bavit, pak je nejlepší koupit rovnou nějaký lepší vysílač, který bude použitelný i do budoucna (třeba
tento nebo
tento nebo jiný) a k tomu si koupit letadlo jako stavebnici nebo opět někde z bazaru.
Vhodný model
Už jste určitě nedočkaví, který že je to ten model vhodný do úplného začátku. Modelů na trhu je spousta, takže vyberu jen ty, s kterými mám nějaké zkušenosti.
U modelů, které nenajdete na našich stránkách uvádím odkazy na jednoho z prodejců, kde se můžete dozvědět informací více.
Kategorie P1A
|
Piper Super Cub Tohle letadlo se prodává ve verzi RTF a jak by jistě Karas potvrdil, je to velmi hodné letadlo. |
|
Wild Hawk Prodává se jako RTF, ARF nebo lze i na náhradní díly, celé sestavit a doplnit vlastní elektroniku.V základní verzi obsahuje celkem pomalý pohon. Velmi univerzální letadlo vhodné i pro starty ze sněhu. Je vhodné jej později vybavit silnějším pohonem. |
|
Funtic Prodává se jako RTF nebo ARF(bez vysílačky).S rozpětím křídel 70cm je vhodné zejména pro mladší začínající modeláře (kolem 8 let).Je nenáročné na pilotáž.Na let je ale potřeba bezvětří nebo max. mírný vánek. |
|
EasyStar Tohle letadlo je legendou mezi začátečnickými letadly.Když se zkušených modelářů zeptáte na letadlo do začátku, tak vám většina doporučí EasyStar. Podle tohoto modelu je vytvořeno spousta kopií jako WildHawk, Beta 1400, Funtic... |
Kategorie P1B
|
EasyGlider Pro Velmi oblíbené letadlo do záčátku. Je trochu víc náročnější na pilotáž než předchozí kategorie a tak je vhodnější jako druhý model, ale spousta modelářů s ním začínalo a jsou spokojeni. |
|
Robbe Arcus Letadlo podobné EasyGlideru i s podobnými vlastnostmi. Je to hodné letadlo na začátek. Na odkazu je zobrazena verze KIT (stavebnice bez elektroniky a vysilačky) |
|
Aerobird 3 Prodává se ve verzi RTF. Je celkem stabilní, ale měl jsem trochu problémy se startem z ruky za bezvětří kvůli slabšímu pohonu. Pokud někdo uvažujete nad letadly jako Commander 2,Aerobird Challenger apd. tak radši vemte tuhle verzi |
Kategorie neznámá
Teď uvedu několik kousků, které osobně neznám, ale ostatní modeláři je doporučují.
|
Beta 1400 V podstatě je to jedna z kopií letadla EasyStar. |
|
Toro 900 Tohle letadélko je dost divoké a nejspíš s ním několikrát třísknete o zem. Mnohé pády přežije a je lehce slepitelné. Je to vhodná cesta jak se rychleji dostat k modelům stíhaček a podobným modelům.Prodává se bez vysílače, který si musíte dokoupit zvlášť. |
Nevhodné modely
Na trhu existuje i několik modelů, které se tváří že jsou vhodné pro úplné začátečníky, ale podle zkušeností co s nimi máme to zas není tak pravda.
|
Alpha 1500 Kamarád se s ním v počátcích dost trápil. Dostkrát s tím praštil o zem než se to podařilo nějak nastavit. Není tak stabilní jak se zdá a musel se nejdřív naučit létat na Piperu od Multiplexu než si troufnul zpět na Alphu. |
|
SkyLady Kamarádi co ho vlastnili s ním moc spokojeni nebyli. Setová elektronika za moc nestojí. Vpodstatě naučit se na tom dá, ale je spousta lepších letadel do začátku. |
|
Focus od Pelikána Tohle letadlo prakticky nelétá. Muselo se udělat spousta úprav a vyměnit pohon za silnější,aby se to vůbec udrželo ve vzduchu. |
v článku bylo použito několik obrázků z těchto zdrojů: modelarina.cz, pelikan.cz, kostkamodelcentrum.cz, jino.cz a modellflug-online.at