• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK

  • Autor článku: MICHAL Montáž motoru
    Před montáží motoru mi to nedalo a složil jsem si celý model dohromady (obr.26 a 27). Motor se přidělává do motorového plastového lože (obr.29) šrouby a v motorové přepážce se nastaví pomocí dalších stavěcích šroubů vyosení motoru, které je uvedené v návodu ke stavbě. Přepážka s motorem se následně pomocí dvou šroubů připevní do bočních výztuh v přední části trupu (obr.30).
    Jak už jsem zmínil výše, tak jsem původně plánovaným motor Turnigy vyměnil za motor AXI. Důvodem bylo, že po montáži motoru a jeho roztočení na plný plyn (bez vrtule) celý model začal vibrovat. Když jsem namontoval vrtuli a přidal plyn asi na 3/4, vibrace byly ještě silnější a netrvalo ani 5 vteřin a došlo k překroucení hřídelky motoru (obr.31). Rozhodl jsem se, že motor nebudu opravovat a dávat zpět, ale koupím kvalitní motor AXI, kterým model osadím. Po montáži tohoto motoru a opakovaném testu jak bez vrtule, tak i s ní se nic podobného neopakovalo a chod byl klidný i na plný plyn.

    Obr.26 - Sestavený Mentor - pohled 1 Obr.27 - Sestavený Mentor - pohled 2

    Obr.29 - Upevnění motoru v motorové přepážce Obr.30 - Upevnění motoru v trupu


    Obr.31. Překroucená hřídel motoru


    Osazení elektronikou
    Pro elektroniku je v trupu dostatek místa, takže si ji každý může podle své libosti rozmístit. Jen by měl dbát na to, aby mu vycházelo těžiště podle přiloženého návodu (85mm od náběžné hrany). V mém modelu je sada baterií pro napájení přijímače umístěna v přední části trupu nedaleko regulátoru. Na čtyřčlánkové baterii pro pohon jsem nalepil dva pásky suchého zipu a zasouvám ji do otvoru v trupu asi 5mm od zadní stěny. Na dně trupu jsou přilepené také pásky suchého zipu, pomocí kterých baterie v trupu drží. Za několik letů, které jsem provedl, se mi zatím nestalo, že by se baterie při letu nebo nějakém tom výkrutu posunula a rozvážila model.


    Povrchová úprava
    Rozhodl jsem se, že nezachovám pro Mentora klasickou kombinaci barev (červená a bílá), ale udělám ho v netradičním barevném provedení. Nafotil jsem tedy model ze všech stran ještě nenabarvený a zadal úkol dceři (4 roky) a její sestřenici (8let), aby letadlo na fotkách vybarvily a udělaly několik návrhů barevného provedení. Pro děti to byl velmi zajímavý úkol, a kdybych je nevyhnal asi po hodině a půl do postele, tak by snad ani nešly spát a stále by vybarvovaly. Na začátku jsem jim řekl, aby kombinovaly modrou a žlutou barvu, protože jsem je měl k dispozici. Po vytvoření několika návrhů jsme nakonec udělali to, co je vidět na fotkách (obr. 32 ÷ obr.35). Myslím, že se jim to povedlo.
    Co se týká barvy, tak jsem na křídla použil barvu spreji, kterou jsem koupil v modelářské prodejně a která je určená přímo pro EPP. Tato barva mi ale nestačila na celý model a také nedržela na povrchu podle mých představ, tak jsem se rozhodl na zbývající plochy modelu použít vodou ředitelnou barvu za pár korun, kterou jsem nanášel štětcem. Tato barva držela o něco lépe.
    Před barvením jsem samozřejmě všechny plochy odmastil, ale doporučil bych ještě povrch zdrsnit např. smirkovým plátnem.
    Později (po záletu) jsem Mentrora doplnil ještě o vrtulový kužel (obr.36), původně jsem chtěl modrý nebo žlutý, ale nebyl k dispozici, tak jsem zvolil univerzální bílou barvu.

    Obr.32 - Mentor - pohled 1 Obr.33 - Mentor - pohled 2

    Obr.34 - Mentor - pohled 3 Obr.35 - Mentor - pohled 4

    Obr.36 - Mentor s vrtulovým kuželem Obr.37 - Těsně před záletem

    ZÁLET
    Po sestavení Mentora, nabití baterií, nastavení výchylek a otestování funkčnosti ovládání byl připraven k zalétnutí (obr.37). Přiznám se, že se z mého pohledu jednalo o poměrně velký a těžký model, ze kterého jsem měl respekt. Doposud jsem lítal pouze s EG Pro, takže jeden z rozdílů spočíval také ve startu a přistání. Z tohoto důvodu jsem se i tentokrát rozhodl pro ponechání záletu zkušenějším modelářem.
    Start byl z travnatého letiště a proběhl hladce. Následovalo lehké dotrimování, asi 5 minut letu a úspěšné přistání.

    ZÁVĚR
    Mentor se ve vzduchu chová opravdu stabilně a nezáludně a na výše uvedenou baterii vydrží létat přibližně 9 minut (většinu letu okolo 3/4 plynu). Zvládá základy akrobacie a vzhledem k barevnému provedení je ve vzduchu velmi dobře čitelná jeho poloha.
    Někde jsem se dočetl, že se hodí také pro začátečníky, ale já osobně bych ho jako úplně první model s čistým svědomím nedoporučil, ale věřím tomu, že se najdou jedinci, kteří ho jako první model zvládnou.
    Na zimu bych ho rád dovybavil lyžemi a také mě lákají plováky. Co bych také rád vyzkoušel je vlekání větroně. K tomu ale ještě potřebuju dopilovat hlavně starty.

    Strana:  1   2   3  


    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist