Autor článku: MICHAL
Lepení trupu
Ještě před lepením polovin trupu jsem si pro lepší přístup nalepil zevnitř na jednu stranu suchý zip pro upevnění přijímače. Samozřejmě také
pomocí tavné pistole kabely serv pro směrovku, výškovku a vlečný háček (obr.11). Před vlastním lepením jsem vyzkoušel „nasucho“ spojit
poloviny trupu a zkontroloval , jestli vše sedí tak jak má. Trup jsem lepil opět Purexem (obr.12). Vteřinovým lepidlem bych asi moc dobře
nestíhal vše řádně namazat a pak ještě ve velmi krátkém čase na sebe půlky přitisknout ve správné pozici. Přece jen je trup dost dlouhý,
plochy pro namazání dost velké a také dílů, které se do sebe musí nasunout je více. Při použití vteřinového lepidla je velké riziko, že trup
bude nedokonale sesazený. Při stavbě EG Pro jsem trup vteřinovým lepidlem lepil. Sice se to povedlo, ale říkal jsem si, že pro příště bych už
tuto variantu nevolil.
Jak už jsem psal, je potřeba při lepení Purexem počítat s jeho nabobtnáním, takže nemazat části až k samému okraji! A hlavně dát opět pozor
v okolí matic pro upevnění křídla. Ještě před stavbou jsem v nějaké recenzi četl přesně o tomto problému a i přes upozornění jsem nakonec
zjistil, že jsem v této oblasti s lepidlem měl ještě o něco více šetřit. Při vytvrzování se začalo dostávat do závitu, takže jsem asi hodinu
trávil kontrolováním průběhu vytvrzování lepidla a nabobtnalé lepidlo utíral. V tomto případě už to nešlo tak jednoduše, jako když jsem lepil
matice jen do jedné poloviny. Přístup k maticím byl špatný a šrouby jsem si tam nedovolil už našroubovat, protože bych je už nemusel
odtamtud dostat a hlavně bych nemohl utírat lepidlo ze spodní strany matic. Při té příležitosti jsem kontroloval a otíral také spoj po
vnějším obvodu.
Obr.11 - Poloviny trupu s vlepenými servy
Obr.12 - Slepené poloviny trupu
Serva pro ovládání křidélek
Jak už bývá u modelů Multiplex běžné (možná i u jiných výrobců – nemám ale tu zkušenost), tak je nutné křidélka nejdříve na kratších
stranách z křídla vyříznout, přičemž vznikne mezi křídlem a vlastním křidélkem mezera asi 1mm (obr.13). Křidélko následně opatrně
rozpohybovat (pant je tvořen asi 1mm silným polystyrenem). Někdo doporučuje rovnou křidélka vyříznout a připevnit je ke křídlům pomocí
pantů. U obou modelů (EG Pro a Mentor) jsem ponechal původní řešení, které plní svůj účel a je podle mého názoru dostačující.
Ale uznávám, že při použití pantů bude určitě lehčí chod těchto ovládacích prvků.
Vzhledem k použitým servům jsem musel asi o 2mm rozšířit otvor pro serva v křídlech (obr.14 a obr.15), aby se tam vešlo servo i s nasazenou
pákou a nikde nedocházelo k zadrhávání. Z důvodu krátkých kabelů u serv bylo nutné použít prodlužovací kabel o délce 30 cm. Vše jsem do
křídla opět přilepil tavnou pistolí (obr. 16). Pouze páky křidélek byly lepeny vteřinovým lepidlem.
Obr.13 - Proříznutí křidélek
Obr.14 - Otvor pro servo k ovládání křidélka
Obr.15 - Úprava otvoru pro servo křidélek
Obr.16 - Nainstalované křidélko
Podvozek
Po namontování pěnových kol o průměru 63mm na podvozek (obr.18) jsem ho připevnil k trupu (obr.19). Z vnitřní i vnější strany se na trup
přilepí další dvě plastové desky podobné té, která je vsazena v trupu (obr.10) K uchycení jsou k dispozici čtyři šrouby, které procházejí
skrz duralový podvozek a všechny tři plastové desky. Matice zapadnou do šestihranných otvorů v plastové desce uvnitř modelu, takže se při
dotahování neprotáčí. Podle mého názoru je konstrukce podvozku na tuto hmotnost modelu velice zdařile vyřešená a vydrží i tvrdší přistání
bez známky poškození.
Po záletu jsem ještě vyměnil kola o průměru 63mm za pěnová kola s průměrem 90mm. Kola dodaná ve stavebnici stačila pro start z udržovaného
travnatého letiště, ale přišla mi k modelu celkem malá a později jsem začal lítat na letišti, které je sice také udržované, ale povrch je
trochu více nerovný.
Obr.18 - Podvozek
Obr.19 - Trup s nainstalovaným podvozkem
Ocasní plochy
Směrovku je stejně jako křidélka nutné nejprve proříznou a rozhýbat. Výškovku stačí pouze rozhýbat. Na obě ovládací plochy se následně nalepí páky pro ovládání (obr.20). Dalším krokem
je obě části nalepit na trup (obr.21). Je třeba dbát, aby byla výškovka kolmá na směrovku a rovnoběžná s křídlem. Vše celkem pěkně sedí,
takže není velký problém tyto parametry dodržet, ale i přesto je nutné vše kontrolovat, protože křivě se to samozřejmě nalepit dá. Obě
části jsem lepil pomocí vteřinového lepidla a následně nastříkal aktivátorem.
Obr.20 - Nalepené pák pro ovládání směrovky a výškovky
Obr.21 - Nalepená VOP a SOP
Ostruhové kolo
Podle návodu jsem poskládal ostruhové kolo (obr.22), které se lepí na spodní stranu až po instalaci ocasních ploch (obr.23).
Obr.22 - Ostruhové kolo
Obr.23 - Nalepené ostruhové kolo
Kabina
Pro její uchycení je nutné do proříznutých otvorů vlepit černé plastové pásky s otvorem (obr.24), které zapadnou do plastových úchytů v
trupu (obr.3).
Obr.24. Kabina s plastovými úchyty
Křídlo
Pro přepravu a skladování je výhodné, že křídlo je dělené. K trupu se připevňuje pomocí dvou šroubů (obr.25) a drží opravdu dobře. Díky
uhlíkové trubce je i dostatečně tuhé a ve vzduchu jsem nepozoroval, že by se při nějakém manévru prohýbalo, tak jak je to např. u EG.
Vzhledem k osazení dvěma servi, je možné využít křidélka také jako klapky.