• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK

  • Autor článku: MICHAL
    Lepení trupu
    Ještě před lepením polovin trupu jsem si pro lepší přístup nalepil zevnitř na jednu stranu suchý zip pro upevnění přijímače. Samozřejmě také pomocí tavné pistole kabely serv pro směrovku, výškovku a vlečný háček (obr.11). Před vlastním lepením jsem vyzkoušel „nasucho“ spojit poloviny trupu a zkontroloval , jestli vše sedí tak jak má. Trup jsem lepil opět Purexem (obr.12). Vteřinovým lepidlem bych asi moc dobře nestíhal vše řádně namazat a pak ještě ve velmi krátkém čase na sebe půlky přitisknout ve správné pozici. Přece jen je trup dost dlouhý, plochy pro namazání dost velké a také dílů, které se do sebe musí nasunout je více. Při použití vteřinového lepidla je velké riziko, že trup bude nedokonale sesazený. Při stavbě EG Pro jsem trup vteřinovým lepidlem lepil. Sice se to povedlo, ale říkal jsem si, že pro příště bych už tuto variantu nevolil.
    Jak už jsem psal, je potřeba při lepení Purexem počítat s jeho nabobtnáním, takže nemazat části až k samému okraji! A hlavně dát opět pozor v okolí matic pro upevnění křídla. Ještě před stavbou jsem v nějaké recenzi četl přesně o tomto problému a i přes upozornění jsem nakonec zjistil, že jsem v této oblasti s lepidlem měl ještě o něco více šetřit. Při vytvrzování se začalo dostávat do závitu, takže jsem asi hodinu trávil kontrolováním průběhu vytvrzování lepidla a nabobtnalé lepidlo utíral. V tomto případě už to nešlo tak jednoduše, jako když jsem lepil matice jen do jedné poloviny. Přístup k maticím byl špatný a šrouby jsem si tam nedovolil už našroubovat, protože bych je už nemusel odtamtud dostat a hlavně bych nemohl utírat lepidlo ze spodní strany matic. Při té příležitosti jsem kontroloval a otíral také spoj po vnějším obvodu.

    Obr.11 - Poloviny trupu s vlepenými servy Obr.12 - Slepené poloviny trupu

    Serva pro ovládání křidélek
    Jak už bývá u modelů Multiplex běžné (možná i u jiných výrobců – nemám ale tu zkušenost), tak je nutné křidélka nejdříve na kratších stranách z křídla vyříznout, přičemž vznikne mezi křídlem a vlastním křidélkem mezera asi 1mm (obr.13). Křidélko následně opatrně rozpohybovat (pant je tvořen asi 1mm silným polystyrenem). Někdo doporučuje rovnou křidélka vyříznout a připevnit je ke křídlům pomocí pantů. U obou modelů (EG Pro a Mentor) jsem ponechal původní řešení, které plní svůj účel a je podle mého názoru dostačující. Ale uznávám, že při použití pantů bude určitě lehčí chod těchto ovládacích prvků.
    Vzhledem k použitým servům jsem musel asi o 2mm rozšířit otvor pro serva v křídlech (obr.14 a obr.15), aby se tam vešlo servo i s nasazenou pákou a nikde nedocházelo k zadrhávání. Z důvodu krátkých kabelů u serv bylo nutné použít prodlužovací kabel o délce 30 cm. Vše jsem do křídla opět přilepil tavnou pistolí (obr. 16). Pouze páky křidélek byly lepeny vteřinovým lepidlem.

    Obr.13 - Proříznutí křidélek Obr.14 - Otvor pro servo k ovládání křidélka

    Obr.15 - Úprava otvoru pro servo křidélek Obr.16 - Nainstalované křidélko

    Podvozek
    Po namontování pěnových kol o průměru 63mm na podvozek (obr.18) jsem ho připevnil k trupu (obr.19). Z vnitřní i vnější strany se na trup přilepí další dvě plastové desky podobné té, která je vsazena v trupu (obr.10) K uchycení jsou k dispozici čtyři šrouby, které procházejí skrz duralový podvozek a všechny tři plastové desky. Matice zapadnou do šestihranných otvorů v plastové desce uvnitř modelu, takže se při dotahování neprotáčí. Podle mého názoru je konstrukce podvozku na tuto hmotnost modelu velice zdařile vyřešená a vydrží i tvrdší přistání bez známky poškození.
    Po záletu jsem ještě vyměnil kola o průměru 63mm za pěnová kola s průměrem 90mm. Kola dodaná ve stavebnici stačila pro start z udržovaného travnatého letiště, ale přišla mi k modelu celkem malá a později jsem začal lítat na letišti, které je sice také udržované, ale povrch je trochu více nerovný.

    Obr.18 - Podvozek Obr.19 - Trup s nainstalovaným podvozkem

    Ocasní plochy
    Směrovku je stejně jako křidélka nutné nejprve proříznou a rozhýbat. Výškovku stačí pouze rozhýbat. Na obě ovládací plochy se následně nalepí páky pro ovládání (obr.20). Dalším krokem je obě části nalepit na trup (obr.21). Je třeba dbát, aby byla výškovka kolmá na směrovku a rovnoběžná s křídlem. Vše celkem pěkně sedí, takže není velký problém tyto parametry dodržet, ale i přesto je nutné vše kontrolovat, protože křivě se to samozřejmě nalepit dá. Obě části jsem lepil pomocí vteřinového lepidla a následně nastříkal aktivátorem.

    Obr.20 - Nalepené pák pro ovládání směrovky a výškovky Obr.21 - Nalepená VOP a SOP

    Ostruhové kolo
    Podle návodu jsem poskládal ostruhové kolo (obr.22), které se lepí na spodní stranu až po instalaci ocasních ploch (obr.23).

    Obr.22 - Ostruhové kolo Obr.23 - Nalepené ostruhové kolo

    Kabina
    Pro její uchycení je nutné do proříznutých otvorů vlepit černé plastové pásky s otvorem (obr.24), které zapadnou do plastových úchytů v trupu (obr.3).


    Obr.24. Kabina s plastovými úchyty


    Křídlo
    Pro přepravu a skladování je výhodné, že křídlo je dělené. K trupu se připevňuje pomocí dvou šroubů (obr.25) a drží opravdu dobře. Díky uhlíkové trubce je i dostatečně tuhé a ve vzduchu jsem nepozoroval, že by se při nějakém manévru prohýbalo, tak jak je to např. u EG. Vzhledem k osazení dvěma servi, je možné využít křidélka také jako klapky.


    Obr.25. Upevnění křídla k trupu


    Strana:  1   2   3  


    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist