„Pes, kterého uzdravíš, tě nikdy nekousne. To je hlavní rozdíl mezi zvířetem a člověkem.“ Mark Twain
  • ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK

  • Autor článku: ZDEKAR

    Electrifly SEAWIND EP



    Už dlouho jsem toužil mít nějaký hydroplán a před asi měsícem jsem si konečně tento sen splnil. Dlouho jsem vybíral, hledal po eshopech odkud by se to snadno dalo poslat do ČR (nebo z ČR) a nakonec se mi zalíbil Seawind od Great Planes (Electrifly - v evropě prodávané pod značkou Simprop ). Nakonec jsem jej objednal z německého eshopu Der Himmlische Hollein, který posílá do ČR přes DHL (PPL) za 10 euro s možností platby přes Paypal.

    Obsah balení

    V krabici co došla je vše potřebné k sestavení modelu, tedy bez elektroniky. Na obrázku letadlo vypadá velice pěkně. Byla přiložena i červená obálka "Lieber..." no co čekat od obchodu co se jmenuje "nebeský..." no, ale nakonec v obálce nic podobného nebylo, ale jen faktura a dodací list (neboli v němčině "Lieferschein", jak jsem si pak přečetl, když jsem na to kouknul z blízka.


    A jednotlivé kusy stavebnice po rozbalení:


    Kromě letadla a jeho nutných součástí je v balení i jakýsi stojánek a vyvažovačka z desek EPS. Jsou sice pěkné, ale nedoporučoval bych je používat... o tom ale později.

    Co jsem potřeboval ke stavbě:

    - 5-min. epoxy
    - Purex Rapid
    - pravítko (nebo provázek)
    - křížový šroubovák
    - zrcátko
    - pilka
    - několik vrutů
    - překližka a polystyren
    - suchý zip
    - vrták
    - pilník
    (možná vám to teď přijde jako obsah batohu hrdiny v nějaké adventuře, ale později se k jednotlivým věcem dostanu)

    Teď si nějak neuvědomuju, jestli součástí balení bylo i lepidlo, ale stejně jsem používal svoje. K přilepení důležitých částí jako výškovka, vršek směrovky a konců křídla jsem použil 5-min. Epoxy UHU Plus a pak když mi došlo, tak 5-min. epoxy z HobbyCity. Na stojánek, vyvažovačku a pár dalších věcí jsem použil Purex Rapid nebo jej v kombinaci s epoxy.

    Stavba stojánku a vyvažovačky

    Díly na stavbu jsou vidět na předchozím obrázku v dolní části. Stavba je v podstatě velmi jednoduchá. Jednotlivé díly do sebe snadno zapadají a tak vaším úkolem je při sestavování promáznout lepidlem, aby to pak déle drželo pohromadě. Až to sestavíte, tak buď to chce ještě strany, které se budou pak dotýkat letadla vybavit molitanem, nebo to celé odložit někde na skříň a nechat tam. Jelikož jak na ně položíte letadlo, tak to na něm zanechá stopy v podobě dolíčků nebo rýh... ten EPS materiál je nějaký ostrý či co. No jak jste asi vytušili, tak ty rýhy mi to udělalo a proto to už nepoužívám... bohužel jsem se o tom nikde předem nedočetl. No třeba to časem vybavím tím molitanem


    Stavba křídla

    Křídlo letadla je už v celku, jen bez koncových "plováků". Takže jsem vzal epoxy a tyto konce přilepil. Dále bylo potřeba zabudovat křidýlkové servo (je jen jedno pro obě plochy). Otvor na něj je připraven, ale pro servo co jsem použil byl malý a bylo potřeba trochu broušení pilníkem. Před zasunutím serva je ještě potřeba udělat do křídla otvor, kudy povedem ven kabel od serva (je to ukázané v návodu a i na dalším obrázku).

    Možná jste si toho někdo všimnul, že táhla na obrázku jsou jaksi zkroucená. Není to chyba vašeho monitoru, ale udělal jsem to tak schválně. Na rcgroups jsem si o stavbě trochu přečetl a postupoval podle tamních rad. Kvůli úpravám co jsem dělal dál, bylo toto možná i zbytečné. Proč jsem to vlastně dělal? Je to jeden ze způsobů vyřešení problému s destičkou, která je použita pro držení takového udělátka co pak drží křídlo u trupu. No a když křídlo umístíte na trup, tak je možné, že ty táhla budou o tu destičku škrtat, což rozhodně není dobré. I proto,aby to neškrtalo jsem umístil variabilní koncovky pod páku serva, což chtělo trochu víc trpělivosti při nastavování, aby obě plochy křidélek byly v rovině. Ale nakonec se povedlo.

    Držák křídel

    Křídla se k trupu upevňují 2 body. První je v přední části křídla (jakási uhlíková tyčka, která se zasune do otvoru v trupu) a pak vrtut, kterým je křídlo přitaženo k trupu. Původně je to uděláno takto (viz obrázek). Ale je tam riziko, že ty táhla křidélek o to budou škrtat. Proto jsem tu původní destičku odtrhnul a udělal nový držák z 3mm překližky.


    Nejlepší způsob jak si ověřit, že táhla jdou mimo tu destičku a vrtut křídel opravdu zapadá, tam kam má, je použít zrcátko Na posledním obrázku je vidět, že táhla jsou nad novou destičkou a i mimo ni. Destičky jsou z 3mm letecké překližky, slepeny k sobě epoxy a ještě sešroubovány 2 vruty. Do díry pod vrtuty jsem ještě kápnul purex, tak snad to bude pevné dost

    Držák motoru

    Klec na motor je již v letadle hotová. Stačí tedy přišroubovat doporučovaný motor RimFire 2830 950kV a je hotovo. Problém ovšem nastává, pokud místo něj chcete nebo jste nuceni použít nějaký jiný... jelikož RimFire motory jsou na 3 šrouby a uchycení je tedy do trojuhelníku.

    (na obrázku i s oficiálním regulátorem)

    Řešení problému pro motory s uchycením do kříže jsem opět našel na rcgroups. Zde dojde k použití pilky... je potřeba spodek přední části toho držáku odstranit a nahradit plným kouskem překližky, do které jsem vyvrtal otvor v místě závitu na motoru. Motor je tedy v mém případě uchycen 2 šrouby. Jelikož mi při této úpravě praskla bočnice držáku (jejich použitá překližka je nějaká slabá), tak jsem držák navíc ještě vyztužil z boku a ze spodu kousky překližky a navíc celou tu dřevěnou strukturu pojistil 2 vrtuty zalepenými purexem. Není také na škodu ty jejich spoje trochu promáznout epoxy.


    Výškovka a směrovka

    Výškovka je dodána zvlášť a je potřeba ji přilepit... hlavně rovně. Na to jsem použil to pravítko. Vybral jsem si určitý bod u středu trupu a k němu jsem zkoušel měřit vzdálenost z obou konců výškovky... je potřeba aby byla stejná. Ale to je asi celkem jasné. Pak jsem si tuto polohu fixem zaznamenal, výškovku vytáhnul ven, namazal epoxy a vrátil zpět do zjištěné polohy, na rychlo ještě zkontroloval pravítkem umístění a nechal zaschnout. Směrovka letadla je již usazená a je potřeba jen zalepit vrchní díl. Táhla v návodu doporučují promazat olejem proti možné korozi, takže jsem to provedl.

    No a to je co se týká hrubé stavby v podstatě vše. Teď přichází na řadu rozmístění elektroniky.

    Umístění serv, regulátoru, přijímače a baterky

    Pro serva je již v trupu připraveno místo a není tedy potřeba toho moc řešit. Na obrázku výše (vedle motoru RimFire) jsou serva vidět přichycená k destičce z překližky. Tuto destičku můžete snadno zalepit na připravené místo a serva do ní přišroubovat. Jelikož moje serva se do připravených otvorů nevešla, udělal jsem to celé trochu jinak. Serva jsem purexem zalepil do daného prostoru a mezi ně jsem nacpal polystyrénovou kostku o rozměrech 25x50mm + něco na výšku

    Kostka je rozměrově větší než prostor mezi servy a tak bylo potřeba použít trochu síly, aby tam vlezla. Serva jsou s ní tak trochu chráněná proti možné vodě a navíc i natlačená na stěnu, aby lépe držela.

    Na kostku z vrchu jsem pak přilepil suchý zip a na něj dal regulátor. Pod přepážku oddělující prostor křídla od kabiny pak podvěsil na další suchý zip i přijímač.
    ... fotku dodám později...

    Baterka je opět přichycena suchým zipem ve špici kabiny. Použil jsem navíc i vyrovnávací kondenzátor od Assanu 3300uF (pro jistotu)

    Použitá elektronika

    Původně jsem chtěl použít doporučovaný motor RimFire, abych se i vyhnul nutným úpravám motorového lože, ale jelikož dodání čehokoliv z ČR trvá občas neúměrně dlouho (před 3 měsíci objednaný a zatím nedošel), objednal jsem náhradní z HobbyCity. Lépe i tak zapadne mezi další komponenty. Tak abych se dostal k tomu, co tento krásný letoun pohání:

    Motor: Turnigy 2830 1000kV
    Regulátor: Mystery 30A 3A BEC
    Baterka: Zippy Flightmax 3S 1600mAh
    Serva: 3x HXT 900
    Přijímač: Assan X8R6 s krátkou anténou
    Vrtule: 8x6 co byla dodána se stavebnicí

    Test motoru

    Pomocí DC Wattmetru jsem měřil odběr motoru s dodanou vrtulí 8x6 v různých polohách plynu. Na maximální plyn odběr dosahoval až 17A - vzhledem k tomu, že max. odběr motoru je 18A / 20s tak plného plynu asi moc často nevyužiju. Na půl plynu je ale odběr neuvěřitelných necelých 5A (tedy asi 55W). Předpokládám tedy dobu letu na plyn asi 10 minut.

    Let na vodě

    První let byl celkem krátký. Na plyn asi jen 2 minuty. Směrovka má ve spodní části pro starty z vody plastovou destičku, ale přesto moc účinná tato destička není. Je nutné udžovat vyšší rychlost a nebo tuto destičku prodloužit. Pro starty je doporučováno plné přitažení výškovky, tím se více nazdvihne špice a letadlo tak lépe klouže po hladině. Zároveň je i více potopená zadní část a vodní směrovka je tak trochu účinnější. Zatím jsem toto moc nezkoumal, byl jsem rád, jak to pěkně jezdí. Při zvýšení rychlosti se letadlo náhle vzneslo do vzduchu no a tak už jsem to tak nechal a vyletěl výše nad hladinu. Při letu jsem to trochu vytrimoval, jelikož šlo hodně nahoru. Pak jsem vypnul motor a pěkně to plachtilo, ani jsem to nemohl dostat dolu Přistání bylo také úplně v pohodě... v podstatě to přistálo nějak samo. Po dalších pár letech jsem ustálil letový čas na 8 minut pod plynem + něco plachtění. Těch 10 minut by to zvládlo, ale dávám si nějakou rezervu, jelikož se mi nechce pro to pak plavat.

    Let na sněhu

    Let na sněhu je paráda. Seawind vzlétne zhruba z 10 metrů. Zatím jsem jej zkoušel jen na tvrdším sněhu a tak moc nefungovalo zatáčení, jelikož se vždy křidélky někde dotýkal země. Kvůli tvrdosti sněhu jsem jej ze spod polepil tenkou balící izolepou. Až ji sundám, tak to asi budu muset přestříknout, ale pro tvrdý sníh je to nutnost, jinak by se spodek obrousil. Jelikož jsem si zkoušel mnoho startů a přistání, tak můžu říct, že páska (je vidět na fotce v galerii) skutečně dobře plní svoji funkci. Později jsem ji jen doplnil na celý spodek letadla a i na konce křidélek. Abych nezapoměl - na starty ze země jsem odšrouboval vodní kormidlo.

    Parametry letadla

    Rozpětí: 1005 mm
    Délka: 845 mm
    Váha: 696g
    Plocha křídla: 15,1 dm2
    Plošné zatížení: 46,1 g/dm2

    Potřeba je alespoň 4-kanálová vysílačka, mixy nejsou potřeba.

    Závěr

    Je to pěkný a celkem dost rychlý hydroplán. Pokud nějaký hledáte a máte už něco nalítáno, tak můžu tenhle doporučit. Začátečníkům bych ho ale nedoporučoval... hlavně kvůli rychlosti letu no a pak je vždy lepší začít na suchu ;-) .


    Galerie:
    







    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:
    HTML weather
    YoWindow.com yr.no

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist