• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK

  • Autor článku: ZDEKAR

    Jak na první let



    Máte-li koupeno nebo postaveno prvni letadlo, vysílačku a všechny další komponenty pro létání je nejvyšší čas připravit se na ten důležitý okamžik, kterým je první start. Čím tedy začneme?


    Simulátor

    Chápu, že už to chcete hodit do vzduchu, ale aspoň si to přečtěte. Nemusíte se bát dalšího utrácení, jsou simulátory úplně zdarma. Jeden takový vám tu teď ukážu. Jmenuje se RC Desk Pilot a můžete si jej stáhnout na následující adrese v sekci Downloads:
    http://rcdeskpilot.com/
    nebo i nadstavbu na:
    http://rcdeskpilot.com/bmi (dole v "download now!")
    pár videí:
    http://rcdeskpilot.com/videos

    Takže v čem vám takový simulátor může pomoci? I za předpokladu, že nemáte redukci na připojení vysílače a ani JoyStick a rozhodnete se to řídit na numerické klávesnici , tak vám to dá pár základních zkušeností:
    1) jak se model chová při letu od vás a k vám
    2) jak jej udržet ve vzduchu
    3) jak přistát (nebo aspoň řízeně spadnout)

    Takže jakže se to chová? Když letíte od sebe a vychýlíte páku řízení doprava, model se natočí doprava. Pokud letíte k sobě a dáte páku doprava, model se natočí doleva (z vašeho pohledu).
    Při přitažení výškovky (páka k sobě nebo dolu) model se nasměruje nahoru (ano tak je to správně). Při letu na zádech se ale nasměruje dolu, takže pozor na to a na prvním opravdovém letu radši na zádech nelítejte... nechte si to na později. Už na to doplatilo i mnoho zkušených modelářů, že si neuvědomili, že v letu na zádech je pořeba dát páku od sebe pro let nahoru.
    Udržet se ve vzduchu (jakkoliv) není zas takový problém a není to to nejdůležitější. Hlavní je bezpečně přistát.


    Příprava k letu

    Pokud máte natrénováno na simulátoru nebo jste tu kapitolu přeskočili s tím, že simulátor je ztráta času a věříte si na první let, pokračujte čtením zde.
    a) Domácí
    Než odjedete na letiště / louku, zkontrolujte si jestli máte zabaleno vše, co je potřeba k letu:
    - celé letadlo
    - baterky
    - šroubky (pokud křídlo letadla připevňujete šroubky)
    - šroubovák (viz předchozí řádek)
    - vysílač (a v něm baterky)
    - lepící pásku (třeba skelnou) - no projistotu
    - a hlavně zkontrolujte jestli ty všechny baterky jsou plně nabité
    - no a pokud potřebujete, tak návod k vysílačce/letadlu
    - zkontrolovat těžiště (u RTF setu by ale mělo být správně)

    Z vlastní zkušenosti vím, že kolikrát člověk přijede na letiště třeba bez baterek, křídla letadla nebo jen bez kabiny. No a na první let něco zapomenout rozhodně k pohodové náladě nepřidá.

    b) Předletová
    Druhou částí je kontrola na letišti těsně před letem. Tuto kontrolu provádějte vždy, časem si na ni zvyknete a budete ji dělat automaticky:
    - zapnout vysílač, stáhnout plyn do nuly a poté připojit baterku v letadle
    - pohnout pákou křidélek do prava a zkontrolovat kam se vychylují křidélka. Pravé by mělo jít nahoru a levé dolu (pohled od zadu). Po té pohnout doleva a levé křidélko by mělo jít nahoru a pravé dolu. Pokud nemáte křidélka, tak toto přeskočte
    - pohnout pákou směrovky do prava - směrovka by se měla vychýlit doprava. Pohnout doleva - směrovka by se měla vychýlit doleva.
    - pohnout pákou výškovky k sobě (dolu) - výškové kormidlo by se mělo vychýlit nahoru. Pohnout pákou od sebe (nahoru) - mělo by se vychýlit dolu.
    - chytit letadlo pevně do ruky, ruce mimo dosah vrtule a zkusit roztočit motor (vzduch od vrtule by měl foukat dozadu)
    Pokud máte letadlo s ocasem do tvaru V:
    - pohnout pákou směrovky do prava - obě ocasní plochy by se měly vychýlit doprava (neboli pravá plocha dolu a levá nahoru). Na levou stranu obdobně, ale opačně.
    - v mixu s výškovkou na plno k sobě a směrovka doprava - pravá plocha více doprava a levá v rovině. Obdobně i na druhou stranu.
    Pokud máte samokřídlo:
    - pohyb pákou křidélek obdobně jako u křidýlek letadla
    - v mixu s výškovkou a pákou křidýlek doprava jde pravý elevon více nahoru a levý je v rovině. Obdobně pohyb doleva.

    Pokud vše funguje a ve správných směrech, skočte na kapitolu "První start". Pokud máte s něčím problém, pokračujte čtením následující kapitoly. No tedy... na letišti už budete těžko něco číst, takže si i první předletovou kontrolu udělejte ještě doma.


    Něco nejde jak má

    Hmm... takže během přípravy jste zjistili, že se něco nepohybuje jak by mělo? Tak se kouknem na to, co s tím:

    Zapnuli jste vysílač a poté připojili baterku do letadla a nic nefunguje:
    Co máte za frekvenci rádia? Pokud 2,4ghz: Máte přijímač s vysílačem spárovaný? Postup při párování se u jednotlivých systémů liší a tak se budete muset kouknout do návodu.
    Pokud máte 35Mhz, 40Mhz nebo 27Mhz zkontrolujte si použití správných krystalů ve vysílači i přijímači (u RTF setu by to mělo být ale správně).

    Další možnost je špatný dotek v konektorech, případně nemáte připojen servo kabel od regulátoru do přijímače nebo jej máte připojený obráceně. Po připojení napájení k přijímači by měl motor aspoň zapípat (pak je spojení a energetické napájení správně). Pokud ale motor neustále pípá, tak buď nemá signál nebo máte nastaven plyn. V základní poloze by měl být úplně stažen.

    Nehýbe se nějaká plocha
    Máte servo od dané plochy zapojené do správného kanálu a ve správné polaritě. Signální kablík je ten bílý/žlutý a obvykle je v přijímači zapojen v horní řadě.

    Hýbe se něco jiného než má
    Tedy hýbete např. pákou výškovky a hýbou se křidélka... jednoduše tedy prohoďte servo kabely od jednotlivých ploch v přijímači.

    Hýbe se správná plocha, ale na nesprávnou stranu
    Ve vysílači si pro daný kanál nastavte revers. U nepočítačových vysílaček jsou na to většinou dole přepínače. U ostatních si to musíte nastavit v programu vysílačky u konkrétního modelu.

    Vrtule fouká vzduch dopředu
    Tedy motor se točí opačně. Jestli saháte po reversu, tak se klepněte přes ruku. Tím byste si obrátili smysl páky plynu ve vysílači a nulová poloha plynu by pak byla nahoře. Je potřeba přehodit kabely mezi motorem a regulátorem. Pokud máte stejnosměrný (kartáčový) motor, tak jen prohodíte kabely u regulátoru mezi sebou (ne mezi baterkou a regulátorem, ale regulátorem a motorem). Pokud máte střídavý (bezkartáčový) motor tak od toho vedou kabely 3. Takže ten prostřední necháte zapojen jak je a prohodíte mezi sebou oba krajní.

    Motor se netočí a jen cuká
    Nejčastější příčina je přerušená 1 fáze... tedy špatný dotek nebo jeden přerušený vodič od regulátoru k motoru. Druhá možnost je špatné časování motoru (to chce přenastavit v regulátoru - viz. návod co jste dostali k regulátoru).

    No tak to jsou asi tak všechny základní možné závady. Přesunem se teď k prvnímu letu.


    První start

    Na první start (nebo i zálet nového letadla) je dobré přizvat si pomocníka, který letadlo hodí do vzduchu. Ale chce to nějakého alespoň trochu šikovného, který to nehodí do země. Pokud máte letadlo schopné startu ze země, tak pomocníka můžete nechat doma, aspoň do toho nebude kecat.  Pokud pomocníka nemáte a startujete hodem z ruky, tak to budete muset nějak zvládnout sami.

    Teď si představte, že jste na letišti... zapněte letadlo, proveďte předletovou přípravu. Pokud je vše OK, natočte se čelem proti větru, přidejte plyn na takovou úroveň až ucítíte, že vám model chce vyskočit z ruky a odhoďte jej střední silou vodorovně se zemí nebo malinko nahoru. Pokud hodíte moc šikmo nahoru, tak se model ve vzduchu zhoupne a po čumáku půjde k zemi. Čas na vybrání obvykle nemáte. Pokud se start nepodařil, běžte letadlo zkontrolovat a akci opakujte. Předpokládám že je ale vše OK a letadlo odlétává v dál.

    Nesnažte se lítat blízko u země, jelikož pokud se něco přihodí, nemáte čas reagovat. Takže si nastoupejte tak do 100m a pak se seznamujte s letadlem. Jak se letadlo ve vzduchu chová jistě už víte z simulátoru a tak pro vás nebude problém jej otočit a letět k sobě a pak si jen tak v klidu létat v prostoru. Pokud jste simulátor přeskočili a teď tápete, tak se učte rychle... k zemi to není daleko a moc času na učení nemáte.

    V prvním letu létejte max. kolem 5 minut a neblbněte. Pokud máte sebou pomocníka, který vám do toho začal kecat ve stylu: "Tak to hoď na záda... Nějakej nízkej průlet by to chtělo... " apd., tak ho radši pošlete do... auta nebo kousek stranou a ať vám do toho nekecá.  Ve výšce si i vyzkoušejte co se bude dít, když vypnete motor. Pokud letadlo v pohodě plachtí,tak buď jej nechte vypnutý a přistaňte bez motoru nebo jej zapněte a ještě klidně lítejte. Teď už aspoň víte, že když budete lítat dlouho a vypadne vám motor, tak vpohodě doplachtíte na zem. Pokud letadlo bez motoru je hůře ovladatelné, tak přistávejte s motorem a mnohem dřív (metr před dosednutím ho vypněte). Je pak potřeba létat na čas (stopky ve vysílači nebo hodinky apd.)

    Dostanete-li se do krizové situace, tak jsou vpodstatě 2 možnosti:
    - buď stáhnete plyn na nulu a pokusíte se snížit následky nebo přistát
    - nebo dáte plyn naplno a zkusíte z toho vyletět do bezpečí
    Rozhodnutí je na vás a záleží to i podle situace do jaké se dostanete. V začátcích je spíš lepší stáhnout plyn a doufat, než to rozbít pod plným plynem.

    Takže jste vpohodě na zemi? Tak to nechte trochu vychladnout, pomalu se uklidněte z euforie, že jste to zvládli, vyměňte baterku v letadle (pokud ještě nějakou nabitou máte) - případně nabijte tu z letadla a hurá na druhý let. Teď si klidně už zkoušejte ve výšce i základní akrobacii a dál trénujte lítání.

    No a to je vše přátelé... ať vám to lítá i nadále a pamatujte: na zem se letadlo dostane vždy, na vás je jakým způsobem.
    PS: To neplatí u přístání na stromu... ale přistání na stromu na prvním letu netrénujte, to si nechte až na pozdějc.

    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist