• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK


  • Autor článku: KARAS

    ZLÍN Z-50LS


    Po novém roce jsem se rozhodl, že si postavím tohot krásného českého akrobata. Na internetu jsem sháněl vyhovující plánek, který splňoval mé požadavky na velikost. Nalezl jsem pouze jeden. Objednal jsem ho za necelé dvě stovky. Bohužel plánek byl značně předimenzovaný. Autor plánoval spalovací motor, takže konstrukce je tomu přizpůsobená. Letová hmotnost je téměř 2,5 kg. Což je na můj vkus hodně. Proto jsem byl nucen celý plánek předělat.


    STAVBA


    Celé letadlo jsem se snažil stavět z lehké balzy, abych se dostal s váhou co nejníže, jelikož si sem vědom, že akrobat je složitější na ovládání a ve spojení s velkou hmostností je to zbraň.
    Nejdříve jsem se pustil do stavby křídla. Některé žebra jsou překližková. Jako nosník je použita uhlíková trubka 10mm. Pevná náběžná hrana až po nosník zajišťuje tuhost v krutu. Náhon křidélek je zajištěn jedním servem pomocí torzních náhonů. Takže nikde není vidět páka od serva. Bohužel se mi jedna polovina křídla malinko zkroutila.

    Trup je z balzových přepážek, pouze některé jsou z překližky. Přepážky jsou spojeny příčníky.

    Celý trup je potažen lehkou balzou 1,5 mm.

    Výškovka je konstrukční a motorový kryt jsem udělal z laminátu. To byla asi nejhorší práce, jelikož jsem neměl plnič. Kabinu jsem vytvořil z PET flašky pomocí lipového kopyta. Podvozek je u duralového plechu vyříznutý do přesného tvaru.

    Celé letadlo je potaženo fólií SolarFilm a doplňky také.



    PARAMETRY A ELEKTRONIKA
    Rozpětí:1276 mm
    Délka:950 mm
    Hmotnost:cca 1450
    Plošné zatížení:55g/dm2
    Motor:Turnigy TR 35-42C 1100 kV
    Serva:Power Turnigy
    Vrtule:10x5
    Baterie: Li-POL 3s Turnigy 2650mAh

    ZALÉTÁVÁNÍ


    Se záletem jsem vyčkával. Když konečně nastal onen den, tak jsem se celkem obával zkrouceného křídla. Nejdříve jsem si chtěl zkusit jen tak popojíždět, aby viděl jak se letadlo chová při větší rychlosti. Pomalu sem přidával plyn, ale co se nestalo. Éro během okamžiku zvedlo ocas a tak jsem přitáhl. Zavlnilo se až jsem zatajil dech, jelikož jsem to už viděl na zemi. Bohužel se Zlín choval příšerně. Byl nestabilní a letový projev byl hrozný. Po pár minutách jsem raději přistál, ikdyž se mi nepodařilo jej vrátit na dráhu, ale naštěstí tam byla řepka.Letadlo jsem zalétával bez imatrikulace a dalších doplňku, takže ve vzduchu nebyl příliš vidět. S ostatními modeláři jsem se shodli, že mám těžiště příliš vzadu. Takže jsem jej posunul asi o 1,5 cm a vyčkával na další zálet.
    Uteklo celkem dlouho a já ho konečně opět vytáhnul. Tentokrát jsem již dodělal imatrikulaci a zbarvení. Ač jsem nedoufal, že posunutí těžiště postačuje, tak jsem se odvážil a pomalu přidával plyn. Stačilo pár metrů a ocas modelu se zvedl, musel jsem hodně přitáhnout a v tom se letadlo vzneslo. Od prvního okamžiku bylo znát, že je to úplně jiné éro. Krásně poslouchá na povely a drží směr. Ten pocit nejde popsat, zkrátka letadlo, které jsem vytvořil z "prkýnek" létá. Maketový projev je slušný a letové vlastnosti úžasné. Jak na zádech tak v bez motorovém letu vyniká dobře. Přistání prostě nemá chybu.
    Další fotografie a popis stavby ZDE

    FOTOGALERIE





    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist