„Nikdy jsem nedopustil, aby škola stála v cestě mému vzdělání.“ Mark Twain
  • ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK


  • Autor článku: KARAS

    BRANÍK


    Kdo mě pomohl k nápadu stavby nějakého většího větroně si už nepamatuji, ale dotyčnému děkuji (zatím). Líbí se mi polomakety a makety a proto jsem tížil ke známému a velmi pěknému větroni Blaník. Sháněl jsem L-13 nebo L-23 Super Blaník,ale bohužél žádný plánek nevyhovoval mým představám, tím myslím měřitko. Každé letadlo se nedá zmenšovat do nekonečna, ale existují hranice, pod kterou nelze zajít.
    Po pár týdenním hledání správného větroně jsem narazil na ochotu pana Vojtěcha, který mi nabídl trup, který má doma nevyužitý. Za celkem levno jsem ho od něho odkoupil.

    STAVBA


    Trup měl pár odřenin a šrámů a nebylo to nic co by nešlo zatmelit. Tmel na karoserie automobilů posloužil dobře. Trup byl navržen na bezmotorový kluzák, ale já jsem chtěl motorizovaný, takže uříznutí špičky bylo nezbytné. Po povrchové upravě a zbroušení jsem celý trup nastříkal červenou barvou.
    Další úpravou bylo připevnění kabinky, jelikož trup zřejmě nikdy neletěl tak kabinka byla navolno. Dobře k tomu posloužil mechanizmus na kabinky z modelářské prodejny, kus dřevěného špalíku a drátek. U větroně nesmí chybět podvozek, tak jsem dodělal také podvozkové kolo z pologumového kola. To je asi tak vše o úpravách trupu. Více foto.
    Hlavním prvkem každého letadla je bezesporu křídlo. Nosná plocha byla, je a bude důležitou částí bez které se letadlo neobejde. Vzhledem k absenci plánku či nákresu jsem opět byl nucen navrhnout si vlastní konstrukci. Při návrhu jsem se snažil použít své znalosti, které jsem pochytil od kolegů. Je to typická konstrukce s jedním nosníkem a torzní skříní, která zaručuje torzní tuhost a ohyb.
    Křídlo se skládá ze 40 žeber s postupný zužováním odtokové hrany.Žebra dali největší práci, ale s tátovou pomocí to šlo hravě. Hlavní nosník je tvořen ze dvou balsových hranolů a stojin.Vzhledem k rozpětí 2 metry je křídlo půlené. Zvažoval jsem stavby pevného centroplánu a dvou uší ale nakonec jsem se rozhodlu na půlené. Spojka je tvořena z duralové trubky o vnitřím průměru 5mm a pletací jehlicí. U těchto modelů nejsou křidýlka nustností, ale myslím, že na škodu nejsou. Rozměry křidýlek jsou 40x420mm a jsou téměř na konci křidel. K náhonu jsou použity dvě mikro serva.
    Celé křídlo je k trup připevněno dvěma plastovými šrouby M6 a dubovými kolíčky na náběžné hraně.
    Výškovka je vyrobena z 5mm balsy bez profilu. Směrovka profil má, ale pouze z důvodu proporcí trupu.
    Vzhledem k pevnosti a povrchu křídla jsem použil Solarfilm na potažení křídla a SOP a VOP.
    Náhon zadních ovládacích ploch je pomocí bowdenů přiveden od serv,které jsou umístěny pod centroplánem, na páky. Motor je přišroubován čtyřmi šrouby k laminátové přepážce.

    PARAMETRY A ELEKTRONIKA
    Rozpětí:2015 mm
    Délka:1080 mm
    Hmotnost:cca 1314g
    Plošné zatížení:33g/dm2
    Motor:Turnigy
    Serva:Power HD,HXT900,Robbe
    Vrtule:10x6 CAM
    Baterie: Li-POL 3s Dualsky 2200mAh

    ZALÉTÁVÁNÍ


    První let se uskutečnil za nepříliš vhodného počasí na Rašovickém kopci. Ale nedočkavost byla silnější. Provedl jsem kontrolu a připravil se na start. Plyn na 3/4 a mirný hod. Letadlo začalo rychle stoupat, pár chaotických zatáček a zaryl jsem ho do oranice asi 100m daleko. Seřídil jsem výškové kormidlo a připravoval se na druhý start. Tentokrát plyn něco málo přes 1/2 plynu, mírný hod vodorovně a Braník poslušně stoupal. Problémy s ovládáním již nebyly a tak jsem nabíral výšku. Zhruba ve 100m výšce jsem vypnul motor a užíval si klouzavého letu. Také nízký průlet na sebe nenechal dlouho čekat. A když Braník prosvištěl kolem tak jsem málem počůral radostí. Úžasný pocit.
    Myslím, že se mě Braník povedl. Nejlépe vyniká v klouzavém letu a tak je docela problém přistát na určené místo. Letu zdar.

    FOTOGALERIE

    

















    Nepřehlédněte:
    Video 1

    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist