„Láska vdaných žen je nejcennější na světě, manželé o tom ovšem nevědí.“ Oscar Wilde
  • ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK

  • Autor článku: KARAS

    EDGE 540 3D


    Po neúpěšném zalétnutí Pipera jsem už potřeboval nějaký éro.Už jsem nevydržel koukat jak druzí létají a já 8 měsíců neletěl víc jak 10s.Proto volba padla na jednoduchého 3D akrobata z desek.
    Mnozí můžou namítat, že akrobat zrovna není vhodný jako druhé letadlo a už vůbec ne když jsem 8 měsíců nelítal ale já to riziko stejně podstoupil.
    Jednou když jsme jeli na nákup do HK tak jsme v jednom nejmenovaném obchodu objevili celkem levné a lehké desky.Původně byly desky určeny pod plovoucí podlahy ale s čím by si čech neporadil.Zkusili jsme je koupit a na první pohled se zdálo, že je to dobrý materiál.Pevnost sice nic moc ale váhově dobrý.
    V SW jsem si udělal kompletní návrh známého akrobatického speciálu EDGE 540.


    STAVBA


    Vytisknul jsem si výkres a začal vyřezávat postupně všechny části.Materiál jde velice dobře řezat lámacím nožem.Vše je lepeno Purexem rapid.Křídlo je z jednoho dílu s uhlíkovou výstuhou.Trup je slepený ze dvou půlek, protože deska je z jedné strany hladká a z druhé vroubkovaná.
    Vzhledem k tomu že model není přemotorizován neudělal jsem pohyblivou směrovku ale o tom více v ZALÉTÁVÁNÍ.Vzhledem k jednoduchosti stavby je to asi vše.
    Motor je pomocí zapuštěných hmoždinek a vrutů připevněn k trupu.Ovládání křidélek je zajištěn dvěmi servy a výškovka nějakým 9g servem.Baterie je připevněna pod křídlem zhruba pod náběžnou hranou.Přijímač společně s regulátorem na horní straně křídla.

    ZALÉTÁVÁNÍ


    Zapomněl jsem řící že model, který je vidět na fotografiích a má nakreslenou kabinku je první verze, kde jako výztuha křídel byl použit ocelový drát a k pohonu vrtule 8x6, to se nakonec zdálo málo a letadlo jsem rozbil.



    S první verzí jsem lítal asi 15 minut a proto jsem se rozhodl postavit verzi 2, kde jsem použil uhlík a jinou vrtuli.
    Stavba probíhala stejně, takže to zde nebudu opakovat.Zálet proběhl opět na poli ale tentokrát s jinou vrtulí.Motor měl opoznání lepší tah.Dal jsem plný plyn a hodil jsem ho.Hned jsem poznal, že to je úplně jiný letadlo.Celkem rychle nabíral výšku a hlavně se rychle vzdaloval.Udělal jsem si pár zatáček a pustil jsem se do testování co dokáže.
    Vrtule 9x5 byla znát.Letadlo pěkně stoupalo ale kolmý let vzhůru mu moc nešel ale to mi zase tak nevadí.
    Základní akrobacii vzládá na jedničku.Loping bez sebemenších problémů o výkrutu ani nemluvě.Loping zvládá jak nahoru tak i dolů.Jako asi správný akrobat je pěkně nestabilní, je potřeba stále korigovat výšku a hlídat v jaké je letadlo pozici.
    Díky konstrukci a velkému plošnému zatížení nevyniká v klouzavém letu a let bez plynu nepřipadá v úvahu.Jinak je letadlo celkem slušně obratný a myslím si, že na nějaký vyblbnutí je dostačující.
    Závěrem bych chtěl dodat, ne vždy platí to, že akrobat do začátků není zrovna to pravý éro.Pokud máte odvahu a peníze na elektroniku ( materiál je za hubičku) tak s chutí do toho.

    POZNATKY Z LÉTÁNÍ


    S letadlem mám nalétáno asi 25 minut, myslím, že jsem se s ním už naučil. Ikdyž starty a přistání musím ještě trénovat. Jinak model je dobře seřízený, dokáže bez řízení sám vodorovně letět. Akrobacii zvládá s přehledem akorat kolmé lety vzhůru a prudčí stoupání mu nejdou.

    PARAMETRY A ELEKTRONIKA


    Rozpětí:900 mm
    Délka:750 mm
    Hmotnost:cca 245g
    Motor:HXT 28-22
    Serva:HXT 900,EM9
    Vrtule:9x5
    Baterie: Li-POL 2s KOKAM 620mAh

    FOTOGALERIE












    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:
    HTML weather
    YoWindow.com yr.no

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist