• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK

  • Aktualizováno: 22.4.2011
    Autor článku: KARAS

    ZLÍN Z-50 - STAVBA


    Zde budete moct sledovat jak se rodí můj zatím největší projekt Zlín Z-50. Je to celodřevěná konstrukce z části podle plánku pana Pavla Bosáka a z větší částí můj návrh. Původní plán posloužil jako předloha pro návrh trupu a celkový vzhled. Bylo potřeba přepracovat křídla a částečně trup, jelikož plánek byl značně předimenzovaný a hmotnost letadla by byla příliš velká.
    V následující tabulce budou uvedeny výdaje za materiál na stavbu, abych poukázal na relativně nízké výdaje. Dále tabulka hmotností jednotlivých částí modelu. Obě tabulky jsou průběžně doplňovány, tak jak postupuji se stavbou.

    PARAMETRY:
    Rozpětí: 1276 mm
    Délka: 950 mm
    Aktuální hmotnost: 1017g
    Předpokládaná hmotnost: 1200g
    Plocha křídel: 25,92 dm2
    Aktuální plošné zatížení: 39,2 g/dm2
    Předpokládané plošné zatížení: 46 g/dm2

    VÝDAJE ZA STAVBU:
    2x 2mm lehká balza - 78 Kč - směrovka,žebra na křídla, žebra na VOP
    1x uhlíková trubka 10x9x1000mm - 260 Kč - nosník křídla
    1x uhlíková trubka 5x4x1000mm - 65 Kč - nosník VOP, pomocné nosníky na sestavení křídla
    2x 1mm lehká balza - 58Kč - potah náběžné hrany křídla
    1x překližka 30,5x61cm - 139Kč - žebra na křídla, přepážky v trupu
    6x 5x5 balzová tyčka - 40Kč - Trup
    1x náběžná lišta - 18Kč - náběžka VOP
    3x 1,5mm balza standart - 81Kč - náběžka VOP
    2x 3mm balza lehká -94Kč - křidélka a další
    Celkem: 833Kč

    HMOTNOST
    VOP -17g
    Křídlo -204g
    Trup -255g
    Motorový kryt:45g
    Motor: -143g
    Regulátor: -51g
    Akumulátor: -223g
    BEC: -39g
    2xServo: -30g
    Přijímač: -10g
    Celkem: 1017g



    Nejprve jsem si udělal 3D model abych viděl co a jak je potřeba udělat.


    Z lehké 2mm balzy jsem vyříznul téměř všechny žebra na křídlo, zbývají 4 žebra, která budou z překližky.


    SOP je slepená z lehké 2mm balzy, na balzořízu jsem nařezal 12mm široké lišty a poslepoval.



    Všechny žebra jsem nasunul na trubku, pomocí dvou 5mm trubiček vyrovnal ve správné poloze a zajistil vteřinovým lepidlem. Následovat bude zalepení epoxidem.


    Následovalo přilepení zadní stojny a torzní skříně.


    Náhon křidélek pomocní torzního táhla. Mezi první a druhou přepážku jsem zalepil 2mm překližku a skrz křídlo je 5mm trubička na šroub, který bude držet křídlo.


    První půlka je téměř hotová. Zbývá náběžka a křidélko. Nyní stavím druhou půlku křídla.


    Tak jsem se pustil do druhé poloviny křídla. Postup je stejný jako u první.


    Po prvním sestavení to vypadá takto. Bohužel se druhá půlka příliš nepovedla. Je mírně do vrtule, takže jsem ji musel zkrouti, zatížit a zalepit.


    Jelikož jsem nesehnal balzovou lištu na náběžku, tak jsem si jej musel udělat. Na balzořízu jsem si vyříznul z 3mm balzy pásky šířky 14mm a slepil tři na sebe.


    Náběžka před vybroušením.


    A po vybroušení.


    Kompletní SOP a výškovka, které chybý náběžná hrana.


    Křídlo je hotový. Ještě zbývají křidélka a nějaký drobnosti, ale to budu dělat až bude hotov trup.


    Strana:  1   2   3  


    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist