Modely na spalovací motory mají bezesporu lepší zvuk než elektromotory. Dodávají modelu realističtější projev a prostě se víc hodí do
polomaket a maket. V poslední době jsem přičuchnul ke spalovákům a tak jsem si řekl, že alespoň jeden model musím mít. Trh nabízí spousty
modelů, ale buď jsou velký, drahý nebo to nejsou polomakety. Po nějaké době hledání, jsem narazil na krásnou polomaketu známého
poloakrobatického hornoplošníka. Za cenu 2500,- je to bezkonkurenčně nejhezčí model v této velikosti co jsem nalezl.
Celkem malá krabice napovídá, že model není nijak velký. Samolepka obsahuje důležité informace o modelu. Vše je v krabici
dobře upevněno.
Stavebnice obsahuje vše potřebné k sestavení modelu, chybí RC elektronika a motor.
STAVBA
Prvním krokem je vytvoření loží pro serva.Původně je myšleno na ovládání křidélek jedno standartní servo.
Vzhledem k namixování křidélek a trimování, jsem jej udělal na dvě serva.
Následuje slepení obou půlek křídla.Jako spojka je použita překližka, která je potřeba slepit ze třech vrstev. V přední části
je potřeba zalepit kolík na upevnění křídel k trupu. Střed křídla jsem přežehlil přiloženou fólií.
Následně stačí napojit serva k již připraveným pákám a křídlo je hotové.
Na trupu je malinko více práce. Nejprve jsem vyříznul okénka, které jsou zaslepená nažehlovací fólií. Následovalo přilepení VOP a SOP, preferuji
lepení epoxidem. Zde je nutné dbát na přesnosti, doporučuji nasadit křídlo a metrem změřit zda je výškovka správně nasazená, špatná geometrie
může mít vliv na letové vlastnosti.
Ve stavebnici jsou přibaleny lože pro pohon jak spalovacím motorem tak elektro. Já jsem zvolil spalovací. Lože má již integrované vyosení
takže není potřeba jej nějak podložit.
Nádrž, která je také součástí, je objemu 330 ccm, jelikož počítá až s motorem 8,5ccm. Má místo v přední části hned za motorovou přepážkou.
Jak je vidět na obrázku, je kolem nádrže malá mezera, takže jsem ji zacpal molitanem a mádrž ukotvil elek. páskama.
Plastový kryt je potřeba upravit, pokud použijete pohon spalovacím motorem. V přední části jsou typické otvory pro unašeč a pro nasávání vzduchu.
Na boku je označen otvor pro výfuk. Dále je potřeba vystihnout otvor pro válec a jehlu. Tady bych byl velice opatrný, následná
nepřesnost, může způsobit problém. Píšu to proto, že já jsem až tak přesný nebyl a unašeč byl schován v kryt. Což je vidět na obrázku.
Kryt je ukotven šesticí vrutů a je z odolného plastu, takže se není třeba obávat, že by jej teplota zdeformovala.
K ovládání jsem použil standartních serv HS-311. V trupu mají již své místo, takže zapadnou přesně. Táhla k ovládání ocasek jsou již
připravený, takže stačí napojit. Na boku trupu je místo pro vypínač. Na dno jsem umístil přijímač a v molitanu zabalený přijímačový
akumulátor.
Posledním krokem je zalepení oken.Čelní okno doporučuji nelepit, ale přišroubovat z boku vruty. Je to lepší vzhledem k případné manipulaci s nádrží.
Navíc mám v přední části vyvedenou tankovací hadičku. Zbývá přišroubování hliníkového podvozku a vzpěr křídel. U podvozku bych zvážil použití přibalených
kol a tzv. bačkor. Řekl bych, že jsou značně poddimenzovaný a vhodné především na asfaltovou plochu. Nahradil jsem je koly o průměru
65mm, původní 45mm kola nejsou vhodná na travnatou plochu.
Křídlo se k trupu připevňuje dvojicí šroubů a v přední části již zmíněným kolíčkem. Abych nezapomněl na samolepky, které mají přesně
své místo, vše je popsáno v návodu. Nyní už je potřeba vyvážit letadlo, seřídit výchylky a vyrazit na letiště.
PARAMETRY A ELEKTRONIKA
Rozpětí:1608 mm
Délka:1145 mm
Hmotnost:2700 g
Plošné zatížení:67,84 g/dm2
Motor: ASP S40A 6,5 ccm
Serva:Hitec, HC
Vrtule:11x5
Baterie:5čl. Eneloop
ZÁVĚR
Stavebnice je velmi kvalitně zpracovaná a sestavení je otázkou několika večerů. Model létá krásně. Zálet byl jedním slovem POHÁDKA. Model létá dobře i bez motoru, takže
není problém při nouzovém přistání. Zvládne i základy akrobacie. Motor je dostatečně silný a letadlo přiměřeně rychlý.