• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK


  • Autor článku: KARAS

    BELLANCA DECATHLON 46





    Modely na spalovací motory mají bezesporu lepší zvuk než elektromotory. Dodávají modelu realističtější projev a prostě se víc hodí do polomaket a maket. V poslední době jsem přičuchnul ke spalovákům a tak jsem si řekl, že alespoň jeden model musím mít. Trh nabízí spousty modelů, ale buď jsou velký, drahý nebo to nejsou polomakety. Po nějaké době hledání, jsem narazil na krásnou polomaketu známého poloakrobatického hornoplošníka. Za cenu 2500,- je to bezkonkurenčně nejhezčí model v této velikosti co jsem nalezl.


    Celkem malá krabice napovídá, že model není nijak velký. Samolepka obsahuje důležité informace o modelu. Vše je v krabici dobře upevněno.


    Stavebnice obsahuje vše potřebné k sestavení modelu, chybí RC elektronika a motor.


    STAVBA



    Prvním krokem je vytvoření loží pro serva.Původně je myšleno na ovládání křidélek jedno standartní servo. Vzhledem k namixování křidélek a trimování, jsem jej udělal na dvě serva. Následuje slepení obou půlek křídla.Jako spojka je použita překližka, která je potřeba slepit ze třech vrstev. V přední části je potřeba zalepit kolík na upevnění křídel k trupu. Střed křídla jsem přežehlil přiloženou fólií. Následně stačí napojit serva k již připraveným pákám a křídlo je hotové.
    Na trupu je malinko více práce. Nejprve jsem vyříznul okénka, které jsou zaslepená nažehlovací fólií. Následovalo přilepení VOP a SOP, preferuji lepení epoxidem. Zde je nutné dbát na přesnosti, doporučuji nasadit křídlo a metrem změřit zda je výškovka správně nasazená, špatná geometrie může mít vliv na letové vlastnosti.

    Ve stavebnici jsou přibaleny lože pro pohon jak spalovacím motorem tak elektro. Já jsem zvolil spalovací. Lože má již integrované vyosení takže není potřeba jej nějak podložit.

    Nádrž, která je také součástí, je objemu 330 ccm, jelikož počítá až s motorem 8,5ccm. Má místo v přední části hned za motorovou přepážkou. Jak je vidět na obrázku, je kolem nádrže malá mezera, takže jsem ji zacpal molitanem a mádrž ukotvil elek. páskama.

    Plastový kryt je potřeba upravit, pokud použijete pohon spalovacím motorem. V přední části jsou typické otvory pro unašeč a pro nasávání vzduchu. Na boku je označen otvor pro výfuk. Dále je potřeba vystihnout otvor pro válec a jehlu. Tady bych byl velice opatrný, následná nepřesnost, může způsobit problém. Píšu to proto, že já jsem až tak přesný nebyl a unašeč byl schován v kryt. Což je vidět na obrázku.
    Kryt je ukotven šesticí vrutů a je z odolného plastu, takže se není třeba obávat, že by jej teplota zdeformovala.

    K ovládání jsem použil standartních serv HS-311. V trupu mají již své místo, takže zapadnou přesně. Táhla k ovládání ocasek jsou již připravený, takže stačí napojit. Na boku trupu je místo pro vypínač. Na dno jsem umístil přijímač a v molitanu zabalený přijímačový akumulátor.
    Posledním krokem je zalepení oken.Čelní okno doporučuji nelepit, ale přišroubovat z boku vruty. Je to lepší vzhledem k případné manipulaci s nádrží. Navíc mám v přední části vyvedenou tankovací hadičku. Zbývá přišroubování hliníkového podvozku a vzpěr křídel. U podvozku bych zvážil použití přibalených kol a tzv. bačkor. Řekl bych, že jsou značně poddimenzovaný a vhodné především na asfaltovou plochu. Nahradil jsem je koly o průměru 65mm, původní 45mm kola nejsou vhodná na travnatou plochu.
    Křídlo se k trupu připevňuje dvojicí šroubů a v přední části již zmíněným kolíčkem. Abych nezapomněl na samolepky, které mají přesně své místo, vše je popsáno v návodu. Nyní už je potřeba vyvážit letadlo, seřídit výchylky a vyrazit na letiště.

    PARAMETRY A ELEKTRONIKA
    Rozpětí:1608 mm
    Délka:1145 mm
    Hmotnost:2700 g
    Plošné zatížení:67,84 g/dm2
    Motor: ASP S40A 6,5 ccm
    Serva:Hitec, HC
    Vrtule:11x5
    Baterie:5čl. Eneloop

    ZÁVĚR


    Stavebnice je velmi kvalitně zpracovaná a sestavení je otázkou několika večerů. Model létá krásně. Zálet byl jedním slovem POHÁDKA. Model létá dobře i bez motoru, takže není problém při nouzovém přistání. Zvládne i základy akrobacie. Motor je dostatečně silný a letadlo přiměřeně rychlý.

    FOTOGALERIE






    VIDEO





    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist